Fashion

Converse never goes out of fashion!

0 Kommentarer 11 april 2011

Converse never goes out of fashion!

Hvad der startede som en sneaker til professionel basketball blev gennem årene til en must have-sneaker for alle modebevidste unge mennesker.

I 1917 lancerede Converse den kendte All Star sneaker til brug i professionel basketball, og i en lang periode blev skoene kun produceret i sort. Virksomheden ansatte i 1921 basketballspilleren, Chuck Taylor, og arbejdede sammen med ham for at udvikle og konstant forbedre Converse, så de kunne producere en basketballsko af højeste kvalitet – og allerede i 1923 var samarbejdet så succesfuldt, at de satte Chuck Taylors underskrift på high cut basketstøvlen som et kvalitetsstempel. Underskriften har været der lige siden og high cut støvlen er Converses bestseller den dag i dag.

I 1960’erne begyndte Converse at producere skoene i flere farver og i 70’erne eksperimenterede man med forskellige materialer. Op gennem 50’erne og 60’erne var Converse dog også blevet anerkendt som hverdagssko og mange unge studerende gik i Converse til daglig.

I 70’erne begyndte konkurrenter som Adidas og Nike at komme på banen, og da Reebok nogle år senere lancerede nye og meget smarte sportssko, blev det for alvor hårde tider for Converse. Efter en del svære år opkøbte Nike i 2003 Converse, og den populære All Star sko oplevede et comeback.

Converse har lavet flere vellykkede samarbejder dette forår, blandt andet med det finske modehus, Marimekko. Samarbejdet forener komforten fra Converse sko med Marimekkos populære miks af farver og mønstre.

Også det italienske modehus Missoni har været på tegnebrættet med Converse. Det er blevet til gummiskoen Premium Chuck Hi Missoni, der forener Missonis klassiske zig-zag mønster i en lækker sneaker.

Og sidst, men ikke mindst gentager Comme des Garcons-succesen fra sidste års samarbejde med Converse. Sidste år bød samarbejdet på Comme des Garçons-stilen i den kendte Chuck Taylor-model (high cut-modellen). I år kaster de sig ud i en Comme des Garçons-inspireret Jack Purcell-model (den lave). Hvor Marimekko og Missoni benytter farver og mønstre, er Comme des Garçons mere til enkle farver. Det betyder, at der gennem de tre forskellige samarbejde findes noget til enhver smag – alt efter om man er til rene linier eller funky forårsfarver.

Converse - Comme des Garcons

Selvom Converse også producerer tøj, så er det uden tvivl deres sko, der stjæler opmærksomheden gang på gang. De komfortable laid back sneakers er og bliver en klassiker og langt de fleste med hang til lækre sneakers har sandsynligvis ejet et par Converse sneakers på et tidspunkt i deres liv. Converses stadige popularitet skyldes deres evne til at følge med moden og producere sneakers, der falder i forbrugernes interesse.

I midten af 90’erne reklamerede den amerikanske basketballstjerne, Larry Johnson, for Converse i rollen som en gammel dame (se videoen). Reklamerne blev meget populære og Larry Johnson blev fremover kaldt Larry ”Grandmama” Johnson.

Del din mening

Skriv en kommentar