Fashion

Fred Perry – fashions may come and go, but style is timeless

0 Kommentarer 07 juni 2011

Fred Perry – fashions may come and go, but style is timeless

I slutningen af 1940’erne blev Fred Perry, engelsk tennisstjerne, kontaktet af den tidligere østrigske fodboldspiller, Tibby Wegner. Wegner spurgte, om de sammen skulle udvikle og lancere et svedbånd i Fred Perrys navn. Fred Perry var på det tidspunkt et stort navn inden for tennis. Han havde ligget nr. 1 i fem år og vundet Wimbledon hele tre gange.

De to herrer blev hurtigt enige om forretningskonceptet og producerede et svedbånd, der i første omgang var lavet af rigtig badehåndklædemateriale. De markedsførte svedbåndene ved at dele dem ud til topspillerne til turneringer. Spillerne tog dem på og det var starten på Fred Perry Sportswear.

Kort tid efter begyndte makkerparret at producere t-shirts til sport med det nu berømte laurbærkranslogo, som i øvrigt også er inspireret af det daværende Wimbledonlogo. De gentog markedsføringssuccesen fra tidligere og gav t-shirts til topspillerne, der hellere end gerne ville have dem på, fordi pasformen var bedre end de gamle, løse sports t-shirts.

Fred Perry bar også selv t-shirtsene, når han kommenterede tenniskampe, og folk forbandt hurtigt de nye t-shirts og logoet med Wimbledon, som også dengang var den mest fornemme turnering med de fineste spillere.

Gennem årene blev Fred Perrys t-shirts også populære blandt mange subkulturer og det udviklede sig derfor til at være en elementær del af street fashion. Fred Perry var ikke længere bare sportstøj, det var nu også moderne tøj, som de unge gerne ville gå i. Og laurbærkransen var det evindelige kendemærke.

Virksomheden Fred Perry formår at følge med udviklingen og modens tendenser, blandt andet ved at lave samarbejder med store stjerner for at have fokus på de nyeste trends. Senest har de lavet kollektioner i samarbejde med sangerinden, Amy Winehouse og designeren, Raf Simons. Kollektionen med Amy Winehouse indeholder 17 kjoler og poloshirts i bedste 1950’er stil, der dog holder Fred Perry-stilen og stadig inddrager det logo, som er kendt verden rundt.

Hvad der startede som en enkel sports t-shirt til mænd, har nu udviklet sig til overdådige kollektioner til både mænd, kvinder og børn. Tøjet er klassisk med enkle snit og farver og henvender sig til både unge og ældre. Kvaliteten og den gode pasform bidrager til, at mange har lyst til at gå i Fred Perry tøj. Det er i øvrigt ikke svært at få fat i tøjet – det sælges i mere end 50 lande verden rundt.

Del din mening

Skriv en kommentar