Fashion

JBS – god stil starter allerinderst…

0 Kommentarer 04 juni 2011

JBS – god stil starter allerinderst…

Bag brandet JBS gemmer der sig en historie om en jyde – Jens Bjerg Sørensen – der viste, at tingene kan lykkes trods store udfordringer og krisetider. Men der gemmer sig også en historie om reklamer, der blev forbudte og sort undertøj, der blev til ved en fejl. Historien om mærket JBS er alt andet end kedelig.

Virksomheden startede helt tilbage i 1939, da Jens Bjerg Sørensen besluttede sig for at blive selvstændig i tekstilindustrien. Anden Verdenskrig og Koreakrigen var en udfordring for mange brancher, men JBS overlevede ved at indgå i et produktionskollektiv, hvor flere virksomheder gik under ét tag og hjalp hinanden med produktionen. Den fælles entreprenørånd drev dem fremad.

I 1950’erne fik JBS hård konkurrence fra andre tekstilvirksomheder, men revurderede forretningskonceptet og tilbød små leverancer, så butikkerne ikke brændte inde med varerne.

I starten af 60’erne begyndte JBS at sætte fokus på pasform og optimeret design. Ved en fejl bliver en rulle stof beskidt i produktionen. Man beslutter at farve den sort, og det er starten på produktionen af sort undertøj. På modemessen det år fremviser JBS det sorte undertøj på en sort model. Det vækker på den tid kæmpe opsigt og skaber stor omtale i pressen.

JBS indleder derefter forskellige samarbejder med hotte designere og en af de store succeser bliver en kollektion, der er designet af Margit Brandt. JBS bliver omtalt som det cooleste danske undertøjsmærke og opnår derfor en meget stærk position i den danske tøjbranche op gennem 70’erne. I slutningen af 70’erne lancerer JBS en unisex-trusse, der ligesom den sorte model i 60’erne vækker stor opsigt. JBS har nu flere gange bevist, at de tør tænke anderledes og eksperimentere med nye tendenser.

1980’erne præges af hård konkurrence, men JBS kommer for alvor ovenpå igen, da de køber den norske fabrik, Dovre, og kan overtage et allerede eksisterende salgsnetværk.

 

JBS OG REKLAMER

Gennem årene har JBS undertøj også fået opmærksomhed pga. deres reklamer. I 2007 lancerede de en reklamekampagne for herreundertøj, der involverede en sygeplejerske, en stuepige, en sekretær og en nonne. Fælles for reklamerne var at give beskueren det indtryk, at de fire kvinder lige havde haft sex med en mand, som havde glemt sine JBS-underbukser (se billedet). Reklamerne fik lynhurtigt mange op af stolene, og i 2008 forbød Forbrugerombudsmanden de fire annoncer. JBS fjernede reklamerne, men opmærksomheden bestod.

Med 60’erne og 70’erne in mente ser det nærmest ud til, at det er JBS’ rolle at provokere og nytænke. De er i hvert fald ikke bange for at prøve grænser af. Det, der startede denne bølge var, at JBS ville finde ud af, hvordan man lavede gode undertøjsreklamer til mænd. For som de siger: Men don’t want to look at naked men. (Se videon i toppen af denne side.) Senere er JBS dog gået lidt væk fra de meget dristige reklamer.

I 2009 kunne virksomheden fejre 70-årsjubilæum som Danmarks største og førende undertøjsproducent.

Del din mening

Skriv en kommentar